reklama

Hornouhorský zbojník Juraj a jeho družina 32 - krčmová bitka

O dvadsať sekúnd neskôr. (Ale ten čas letííííííííí...)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

HRAJRUKA: Ale, ak sa smiem najprv opýtať - kde je Jánošík?

MIŠO ILČÍK: Nepoviem! 

TUROŇ-ZBOJNÍK: Uvalili informačné embargo. Až do úplného vyšetrenia prípadu. 

HRAJRUKA: Či sa ešte pamätáte, keď som pred veľa-veľa dňami a nocami 

 do krčmy odišiel? 

ZBOJNÍCI: (Prikyvujú) Pamätáme, pamätáme... 

HRAJRUKA: Tak v tej krčme, predstavte si, ktosi odrazu sfúkol sviečku a 

 nastala tma ako v rohu. 

UHORČÍK: V akom rohu?

HRAJRUKA: V hornouhorskom rohu hojnosti. 

CHLAPI: Fíííha!

STARÁ ŽENA: (Trochu oneskorene) Fííííha!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

HRAJRUKA: Tak vtom sa vám otvorili dvere a do krčmy sa nahrnuli zo tri 

 tucty drábov, pandúrov a podobnej čvargy... (Zháči sa, lebo si 

 uvedomí, že aj tu je ich plno) 

ČVARGA: Ja som tam nebol. ...Ani ja... Ja som ešte vtedy neslúžil... 

 To museli byť nejakí cudzí... My sme boli zabezpečovať futbal v

 Trnave... 

HRAJRUKA: ... a obstali vám ma i zhora i zdola, sťa tie čierne vrany bieleho

 sokola. Vystrel som ľavú ruku, a už tucet drábov ležal na zemi, 

 na plávajúcej podlahe...

SIEDMY DRÁB: Neverím, takú silu nikto nemá v ruke 

TUROŇ-ZBOJNÍK: To už hej. Moja škola... 

HRAJRUKA: V pravej ruke vám zvieram valašku, roztočím ju a jedným 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 švihom uložím zvyšok pandúrov pod stoly. 

DRUHÝ DRÁB: Trepe somáriny. Dvaja sme zostali stáť. (Zháči sa)

GAJDOŠÍK: Tomu sa v odborných kruhoch hovorí - spojenie sily a 

 obratnosti

HRAJRUKA: ... už-už som chcel preskočiť všetkých ležiacich , keď sa tu 

 starobabský hlas z prípecka ozve: 

 -Podsypte mu hrachu, budete bez strachu! 

 A šup ho! Vysýpala korýtko hrachu rovno mne pod nohy. 

 Hej, stará žena, nebola si to náhodou ty? Akoby si jej z kurieho 

 oka vypadla... 

PRVÝ JANIČIAR: Moju mamku ty na pokoji nechaj. Ak sa ti dačo nepáči, poď do 

 záchodu, tam si to rozdáme! 

DRUHY JANIČIAR: (Šepká prvému) Nemôžeš, tu záchody nemajú, ani turecké 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 kúpele...

TRETÍ JANIČIAR: (Zapcháva prvému janičiarovi ústa) Ticho, Maxi, tu sa 

 nemôžeme rozťahovať, tu nie sme v Osmansku. 

PRVÝ JANIČIAR: Nie? A ja že sme si ich už podmanili... 

HRAJRUKA: A tak som sa teda pošmýkol a všetci sa začali mlátiť hlava-

 nehlava, hlava-hlava, chrbát-riť. Vtom nejaká dobrá duša 

 zapálila hromničnú sviečku, mne sa podarilo z tej kucapace 

 vymotať, pozriem sa do zrkadla, a teraz ma podržte, sám som

 sa nespoznal... Kričím: Chlapi, prestaňte, veď to nie som ja! 

 Už aj prestaňte! Bitku prerušili ani čoby súlož a jeden z nich 

 vraví tým svojim: -Bohuotcuprisám - to nie je on! Ja reku:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 -A koho to hľadáte? Koho zlapávate? Oni že: -Jánošíka.

 No tak to naozaj nie som ja. Aha, tu je občiansky. Aj očkovací. 

 A keby som to aj bol ja, tak sa pozrite, taký som doriadený, že 

 by ma vlastná mater nepoznala. Vravím: Podám sťažnosť pre 

 porušenie zákona. A ústavy. 

ICH VELITEĽ: Nepodávaj, nemá to zmysel. 

HRAJRUKA: Za ťažké ublíženie na zdraví. A ešte ťažšie na chorobe,

 Veď sa len pozrite, čo mi s platničkami narobili, kati! (Odhrnie si 

 halenu)

CHLAPI: Krysy! Nenechaj to len tak. Píš do Štrasburgu! 

ICH VELITEĽ: No, nie je to až také hrozné.... A keby si chcel, mohli by sme ti na

 štátne náklady niečo na ten chrbát vytetovať. Napríklad pivo. 

ICH HOVORCA: A po skončení krízy by sme ti aj pírsing vybavili. 

MIŠO ILČÍK: A toto tu je čo, preboha? Jakživ som to nevidel.

HRAJRUKA: Čo, vy to nepoznáte? To je kozmodisk. Nebyť jeho, už sa v 

 živote neusmejem. Dnes to nosí každý debil. 

GAJDOŠÍK: Ty si bol v kozme? 

HRAJRUKA: Hej, spolu s Lajkou, aby jej smutno nebolo. 

TUROŇ-ZBOJNÍK: A potom? Čo bolo potom? 

HRAJRUKA: Potom som šiel do špitála. Toho, na kraji mesta. Aby ma aspoň 

 ošetrili. Veď poistné za mňa Uhorsko odvádza. Z ošetrenia však 

 nebolo nič, lebo počas bitky sa mi kdesi zapotrošila poisťovacia 

 karta. Vykopli ma ako brankár loptu, nuž som šiel kadeľahšie, 

 kam ma oči viedli. A to som nemal robiť. Keby som sa bol vydal

 kadeťažšie, bol by som už dávno s vami mulatoval. Ale ja, somár

 starý (no až taký starý zas nie som) som sa dal zlákať 

 kadeľahšie, a tak som šiel, šiel a šiel, až som došiel do 

 historických miest nazývaných našim bratom Prednou Horou. 

JANO TARABA: Do sedacieho svalu! Veď to nie je v našom revíri..! To žu(m)pe 

 Gemerskej náleží. Tam my zbíjať nesmieme, na to sú paragrafy! 

HRAJRUKA: Na cudzom zbíjať by som si ja nikdy nedovolil. Ale oni ma tam 

 zlapali, na nič sa nepýtali, zavreli ma do akejsi klietky, a - teraz sa 

 podržte - po celú dobu pobytu mi odopierali pitie. 

CHLAPI: Svine!!! 

STARÁ ŽENA: To by sa malo zapiť.

MIŠO ILČÍK: Ištván, Attila, nalejte všetkým a hajtmanovi dvojitú. Aj pivo mu 

 dajte. Natrpel sa, chudák.

ATTILA a IŠTVÁN: (Plnia rozkaz a sú šťastní, že takejto cti je dožičené práve im) 

HRAJRUKA: A tak som vám tam, ľudkovia Boží, po celú dobu pobytu ani len 

 kvapku páleného nedostal. Ani len alpu či ipekarin. 

JANO KRAVINEC: Takto týrať človeka ...

GAJDOŠÍK: Ešte dobre, že si tam nepožiadal o turistický azyl.

HRAJRUKA: Každý piaty zbojník v Horných Uhrách je týraný. Malo by sa s 

 tým dačo robiť. Až pred troma dňami sa mi podarilo ujsť. 

UHORČÍK: Čo, keby sme vstúpili do štrajku. A nech si zbíja, kto chce! 

GAJDOŠÍK: No hej, ale tým by sme len ľudu pospolitému ublížili, ktorý chce 

 byť ozbíjavaný stoj čo stoj. Palatínovi je to jedno. 

HRAJRUKA: A tak som blúdil horami - dolami, perníkovými chalúpkami, až 

 som konečne tu, na mojej rodnej hrude. 

STARÁ ŽENA: Poď na moju hruď, synku, nech si ťa priviniem... 

KUBO BLCHA: Aj hrudku syra máme... ponúkni sa...

MIŠO ILČÍK: A ako si nás našiel? Vrav! Horím nedočkavosťou...

ICH VELITEĽ: Somár, to dolomán na tebe horí, načo si sadáš tak blízko k

 ohňu?

PRVÝ a DRUHÝ 

DRÁB (Priskočia k Mišovi, hodia na neho deku, váľajú ho po zemi a 

 snažia sa uhasiť horiaci dolomán.)

HRAJRUKA: Spočiatku to bolo ťažké, ale potom som chytil stopu a šiel som

 za smradom. 

TUROŇ-ZBOJNÍK: (Podáva atamanovi svoj pohár.) Daj si, ja už mám dosť... 

HRAJRUKA: Nechcem, naprosím si, veď je to metla ľudstva...

TUROŇ-ZBOJNÍK: Takto psychicky zničiť človeka... (Zoberie pohár späť, s nikým 

 si neštrngne, iba na trávu vyleje zo dva štamprlíky ako obetu 

 slovanskému bohu hromovládcovi Perúnovi a nostalgicky 

 pozerá na nebo. V diaľke počuť zarachotenie hromu.) 

 No veď preto..!

ICH VELITEĽ: Páni, mali by ste niekoho vyslať na stáž. 

MIŠO ILČÍK: A to je čo za novinka?

ICH VELITEĽ: Nuž, taká výmena skúseností medzi zbojníckymi družinami. 

MIŠO ILČÍK: A kto to organizuje?

ICH VELITEĽ: Je to pod záštitou ministra vnútra Horného Uhorska. Už aj 

 športový deň vyhlásil. Aj omša svätá bude. 

NIKOLA ŠUHAJ: Mohli by ste prísť k nám do Pidkarpatťa. 

TUROŇ-ZBOJNÍK: Ešte to tak! 

ICH VELITEĽ: Máme ešte jedno voľné miesto do Ameriky. 

GAJDOŠÍK: Ja neidem. Ja sa bojím cesty na šífe.

ICH VELITEĽ: Veď nemusíš ísť na šífe, môžeš plávať aj peši... 

JERGUŠ CHLAPIN: Ja idem, ja! Ja chcem vidieť živých Apačov. 

ICH VELITEĽ: Od Winnetoua ponuka neprišla. Zato prišla od Che Guevaru. 

 Berieš? 

JERGUŠ CHLAPIN: Čo ja viem? 

ICH VELITEĽ: Tu máš pas aj vízum. Ak si to rozmyslíš, dokumenty mi vrátiš.

 Vyšleme niekoho iného. 

PRVÝ PANDÚR: Aj tak o tom musí najprv rozhodnúť Hornouhorská rada 

 hejtmanov. 

TRETÍ JANIČIAR: A definitívne o tom môže rozhodnúť až gróf Eszterházy. 

FERI OŠTINOHA: Ten, čo sme mu onehda kaštieľ...oné...?

ICH VELITEĽ: Presne ten. 

PIATY PANDÚR: (K ich veliteľovi) Súdruh veliteľ, nemali by sme ísť? Aby sme 

 došli do krčmy ešte zavidna. 

ICH VELITEĽ: Poďme, už sme tu zbytoční...

SUROVEC: Hej, Prvý janičiar, a mamku si tu nezabudni. 

PRVÝ JANIČIAR: Ďakujem, že si mi pripomenul. Koho by som popri koni 

 viedol? Chalúpka by mi dal... 

TUROŇ-ZBOJNÍK: Choďte do riti..!   
 
D r a g o

( P o k r a č o v a n i e )


.............................
obrázková príloha


Jánošík

Obrázok blogu




dráb (niečo si nacvičuje)

Obrázok blogu




janičiar

Obrázok blogu




Winnetou

Obrázok blogu




Che Guevara

Obrázok blogu




Tatári (...pre prípad, že by sa v príbehu objavili)

Obrázok blogu

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu