reklama

Kráľ Mídás (5) - Mamona

Prejde deň, druhý, tretí, štvrtý... Minulo ich sa dvadsaťpäť. Monarchu myseľ chorá škrtí -  Strata ho zlata začne škrieť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

K Dionýsovi zas sa ťahá... -
-Prepáč mi moju dotieru...
Navnivoč vyšla moja snaha - 
Tam, kde niet, králi neberú!

Nedostal veď som za siléna
Po strate zlata iný dar. 
Pomohol som mu, nič však nemám - 
A myslím, že mať by som mal!

-Vyslov to teda, priateľ milý, 
Vyriekni iné želanie.
Prvotnú hlúposť už sme zmyli, 
Z rozumu nech to druhé znie.

Zaželáš čo si, splní sa ti. 
Viac sa to ale nezmení. 
Hlúposťou veľa dá sa stratiť, 
Z múdrosti šťastie pramení. 

-Ublažil si mi, môj ty Bože...
Nemení nech sa na zlato, 
Čoho sa ruka dotknúť môže - 
Premieňa nech sa iba to,

Zatúži po čom moja duša, 
V srdci čo sa mi zamanie!
-Lesklý kov um ti zapokúšal! 
Krátke je tvoje pokánie...

Krajšie sú veci pod oblohou,
Milšie sú tvory na zemi...
-Odolať zlatu kto by mohol..?
-Priveľmi si sa nezmenil!

Stane sa, ako sám si riekol. 
Premieňaj na kov, čo len chceš. 
V lesku sa zlata tají peklo, 
Horkosti džbán svoj vypiješ.

Overí Mídás na nečisto - 
Zodvihne kameň v záhrade:
Kráľovi k dlani sťaby prischol, 
Jasu však na ňom nenájde.

Vyrieknu ústa prosbu na to: 
-Nech je ten kameň zo zlata..!
Sivá sa skala mení na kov - 
Víťazstvo kráľ si zaráta.
...........................................

Bohatnú ľudia v Gordione - 
Priehrštím sa im rozdáva. 
Lesknú sa už aj kopýt kone, 
O núdzu nie je zábava.

Vydá sa Mídás na trh zrána,
Poprechodí sa po pľaci. 
Padne mu pohľad na trhana - 
Na zemi chlapík sediaci...

Doista nie je u nás doma...
Našinca hojnosť umára...
Cudzinca šťastným povykonám, 
Spomína nech na vladára. 

Podíde Mídás ku chlapkovi!
-Badám, že nemáš na chleba.
Povedieš oddnes život nový. 
Vďačiť mi za to netreba. 

Vyviazneš z biedy, postavíš sa, 
Chválabuďzlatu, na nohy.
Naplní sa ti jedlom misa, 
Zabudneš lós svoj úbohý. 

Nepočká kráľ si za ohlasom, 
Spod nosa slová vynieti:
-Chcem, aby prach sa zmenil v zlato, 
Kamienky v zlaté nugety!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu



Nepohne chlap sa. Mlčí... Sedí...
Z námestia Mídás ťahá preč. 
Obzrie sa ešte naposledy...
Neverí očiam... Stráca reč...

-Bude chlap blázon, namôjveru, 
Zlatý prach striasa z handrích šiat, 
Nugetmi upchal v dlažbe dieru...
Čo to má, bisťu, znamenať?!

Pätí kráľ nazad k chudákovi:
-Cudzinče, chlape zbiedený...
Snažím sa život dať ti nový, 
Netešíš však sa z odmeny...

Chorá je vari tvoja hlava?
Zlato ti nie je po chuti? 
V blahu žiť sa ti nepozdáva? 
Rozum či sa ti nemúti..? 

-Cudzincom nie som, kráľ môj drahý, 
Ku tvojej patrím čeľadi. 
Ozlatil si ma bez námahy - 
Zlato však život nesladí..

Meď by som prijal, striebro hádam - 
V Gordione ich dávno niet. 
Zlato sa k nohám ľudí skladá, 
A tebe niet čo závidieť. 

-Hovoriť - striebro, mlčať - zlato...
-Nie, kráľ môj, je to o inom...
Sám by si ale mal prísť na to, 
Lesk že je biedy príčinou. 

-Nad zlato je ti kúsok medi?
Alebo sivý striebra prút?
S tebou si chviľku pobesedím - 
Príbeh tvoj chcem si vypočuť..

-Nemám čo skrývať, veď tak žije
Nejeden z našich v Gordiu. 
Zachvátil ľudí zlata prílev, 
Chudobu rožkom opijú. 

Dlhé som roky drel sa, robil, 
Ku drachme drachmu odložil, 
Mal by som aby do staroby, 
Hlad - smäd mi aby nehrozil. 

Kráľ štedrý bol a jeho dary
Bývali iba zo zlata. 
Priehrštím sypal - ľudia brali, 
Rodina každá zbohatla. 

Prestali veriť striebru, medi, 
Prahol sa každý po zlate - 
Mamona ťahá ľudí z biedy (!!!) -
Chyže sú zlatom prepchaté. 

Zlata má plno kráľ aj bedár - 
Už si ho človek neváži. 
Vodár by zaňho vody nedal, 
Skapal cveng zlatých peňazí.

Kameň je hodný zlata ceny. 
Dôkazov iných netreba - 
Na zlato prach si z cesty zmenil, 
Nebola hoc v tom potreba. 

Preto si pýtam medi, striebra. 
Slepé sú oči od jasu. 
Preto som prach tvoj zlatý nebral - 
Daj mi Boh rozum nad krásu!

Zadumá kráľ sa nad slovami:
-Zdá sa byť chlapík nehlúpy...
Kovu lesk ľudí jakživ mámi - 
Nejeden mozog otupil...

Nekúpiš dnes zaň pohár vody...
Spríčinil som to vlastne ja...(!)
Priveľa zlata ľuďom škodí...
Pošle ma Boh môj do hája...

Dionýs už mi ruku nedá - 
Odníma hlúposť iba raz.
Rieke sa opäť vyspovedám...
Nenechám zlatom viac sa miasť!

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu



K Paktólu stúpa, voda pení...
Do vĺn sa Mídás ponorí:
-Na zlato nech sa nič nemení! -
Riečnemu Bohu hovorí. -

Kameňom vždy nech kameň bude, 
Na ceste prachom nech je prach. 
Leskne nech kov sa iba v rude,
Premieňa sa len v rozprávkach!

Pováži Paktól kráľa slová, 
Očistí Mída od žiadze.
Neresť či vskutku oľutoval, 
Budúcnosť nech nám ukáže. 

Overí prvom na kameni - 
Čo, keby kúzlo predsa len... 
-Na zlato skala nech sa zmení! 
Nedeje nič sa. Má, čo chcel...

(Frýgia, Gordion, Paktólos - pozri predošlé časti tohoto blogu)

D r a g o IV/201 3

Obrázok blogu

Obrázok blogu


Gordion dnes, ............................ Gordion, Frýgia,

Obrázok blogu


.

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu